“ In het bedrijfsleven wordt er 50 % van de tijd over niks gepraat ” – Yves Kummer

Yves Kummer

Yves Kummer

Yves Kummer is 84-voudig rugby-international. Eind jaren tachtig en begin jaren negentig werd hij tien keer landskampioen met zijn Leidse club DIOK. Tegenwoordig timmert hij op meerdere fronten aan de weg. Hij heeft zijn eigen reclamebureau opgericht en was een van de initiatiefnemers van de belangenorganisatie NL Sporter. Tegenwoordig is hij president van de EU Athletes Organization. Dit is een Europese organisatie die opkomt voor de belangen van topsporters. Ik legde hem stellingen voor over de relaties tussen sport, samenleving en het bedrijfsleven.

 “Rugby is alles bepalend geweest voor wat ik bereikt heb in het leven. Op mijn vijftiende kwam ik erachter wat ik echt leuk vond, een sport waar kameraadschap de enige sleutel naar succes is. Een jaar later zat ik bij het Nationaal jeugdteam”.

 Levensles

Rugby enorm opvoedkundig is. Je moet respect hebben, kameraadschap, je kan het niet alleen. Rugby is levensgevaarlijk wanneer je het niet samen doet, je wordt gewoon vermorzeld. Dit is ook de reden dat je in het rugby geen echte wereldsterren hebt zoals Messi en Ronaldo, rugby is niet een team vol individuen. Wanneer je iets ontdekt waar je echt goed in bent krijg je enorm veel zelfvertrouwen, dat is een goed begin naar succes. Dan ga je ook ontdekken dat je beter wordt als je harder traint, dat zijn waanzinnige ervaringen voor iemand die zo jong is als ik toen was.

Leven na de sport

Ik heb tijdens mijn topsport bestaan altijd gestudeerd, de ontwikkeling dat topsporters tegenwoordig alleen nog maar met hun sport bezig zijn is een slechte. Als je hoogtepunt van je leven op je 32e is, wat ga je daarna doen? Heel veel sporters gaan gewoon thuiszitten, dat heb ik nooit gewild. Daarom heb ik tijdens mijn sportleven veel ervaring opgedaan door in organisaties van vakbonden plaats te nemen. Ook ben ik toernooien gaan organiseren. Zo ben ik in contact gekomen met de Big Boys, die aan de knoppen zitten van de internationale sportorganisaties.

Waarom is een bestuursfunctie in de sportwereld zo interessant?

Als middelmatige manager kan je heel veel status en erkenning krijgen door in een sportbond te gaan zitten. Je wordt dan opeens gevraagd op de Olympische Spelen, je mag medailles omhangen, noem het maar op. Sport trekt aan omdat het gewoon geil is, er staan schijnwerpers op, er gaat veel geld in om en het is dus statusverhogend. Als je directeur van de Schoenenreus bent denkt het publiek ja leuk…..

Topsportmentaliteit in het bedrijfsleven

Topsporters hebben het vooral aan het begin vaak zwaar in het bedrijfsleven. Zij spelen een wedstrijd van twee keer dertig minuten en dan is het klaar, daar is geen politiek, daar wordt gewoon bewezen wie de beste is. In bedrijven is het allemaal politiek, procesmatig, daar gaat het vaak niet over de inhoud. Dat is ook één van de redenen dat ik niet nu nog in een groot bedrijf kan werken, daar wordt veel de veel geluld. Topsporters zijn gewend om efficiënt te werken, belangrijke dingen belangrijk maken en onbelangrijke dingen weglaten.

 “ Belangrijke dingen belangrijk maken en onbelangrijke dingen weglaten.” 

 Topsporters zonder opleiding in het bedrijfsleven

Je hebt veel topsporters met een fantastische mentaliteit, de vaardigheden zijn echter vaak minder om over naar huis te schrijven. Dan komen ze bij een bedrijf terecht en dan weten ze niet eens hoe ze een fatsoenlijke brief moeten schrijven. Ze merken dat er in eerste instantie naar ze geluisterd wordt omdat ze medailles hebben gewonnen, later komen sporters erachter dat er helemaal niet naar hun geluisterd wordt. Ze moeten gewoon weer leren werken, de meest simpele dingen moeten ze vragen. Dat is de reden dat veel topsporters vaak de eerste twee jaar na hun carrière in een heel diep zwart gat vallen.

Wat kan het bedrijfsleven leren van de sportwereld?

De onvoorwaardelijke commitment , vaak toch ook wel het kameraadschap, the love of the game. Mensen doen een sport omdat ze ervan houden, daarom kunnen ze ook zo diep gaan. In het bedrijfsleven is dat vaak helemaal niet zo waardoor uitzonderlijke prestaties vaak uitblijven.

Geef een reactie

